tiistai 8. maaliskuuta 2022

Tallinna on baltialainen pelaamisen huippukaupunki

Kaikenlainen pelaaminen on maailmassa todella suosittua. Samalla kun ihmiset ovat siirtyneet entistä enemmän viettämään aikaa sisätiloissa, on myös pelien suosio kasvanut. Moderni ihminen kuluttaa suuren osan ajastaan erilaisten näyttöpäätteiden äärellä, ja pelaaminen sopii näin ollen saumattomasti kuvaan.

Muutaman viimeisen vuoden aikana Tallinna – ja laajemmin myös koko Viro – on alkanut nousta esiin pelaamisen luvattuna maana. Vielä vuonna 2014 Virossa, tuossa matalien hintojen maassa, sijaitsi vain vaivaiset 15 pelintekijäyritystä, mutta nykyisin lukumäärä on noussut jo sadan kappaleen nurkille. Kasvu on toisin sanottuna ollut hurjaa, ja Tallinna on vähitellen onnistunut lujittamaan asemaansa vakavasti otettavana pelurina.

Tässä artikkelissa käymme hieman tarkemmin läpi kaikkea sitä, mitä Tallinnan pelialalla on tarjottavanaan.

Oma pelintekijöiden tapahtuma

Virolaiset ovat varsin pieni kansa. Yhteensä Virossa on asukkaita noin 1,3 miljoonaa, joista yli 400 000 asuu nimenomaan pääkaupungissa Tallinnassa, joka on samalla Viron suurin kaupunki. Verrattain isosta koostaan huolimatta Tallinnan väkiluku on niin pieni, että joku voisi olettaa, ettei kaupungissa tapahtuisi koskaan mitään kulttuurisesti merkittävää. Oletus on kuitenkin täysin väärä.

Tallinnassa järjestetään vuosittain – poikkeukselliset ajat lukuun ottamatta – jopa oma pelintekijöille suunnattu maailmanlaajuinen konferenssi. Tämä konferenssi kantaa nimeä Tallinn GameDev Days, ja sitä tullaan katsomaan ympäri maailmaa. Usein kävijämäärä on vajaan tuhannen ihmisen luokkaa, mikä ei ehkä kuulosta paljolta, mutta tapahtuma on osoitettukin varsin suljetulle joukolle – nimittäin juurikin pelintekijöille.

Tallinn GameDev Days -tapahtuman kenties kaikkein tärkein anti on verkostoituminen. Konferenssissa eri kokoiset firmat pääsevät esittelemään pelejään toisilleen ja keräämään samalla tuiki tärkeää palautetta ennen isoja julkaisuja. Samalla konferenssi saattaa poikia myös yhteistyömahdollisuuksia ja uusia työsuhteita osaavien osapuolten välillä. Moinen tilaisuus on siis omiaan ruokkimaan kasvua ja innostamaan jo olemassa olevia toimijoita näyttämään parastaan.

Peliala kasvaa kasvamistaan

Kuten jo artikkelin alussa totesimme, pelialan kasvu on viimeisen vuosikymmenen ajan ollut hurjaa. Nykyisin pelialan osalta puhutaan jo reilusti yli 100 miljardin euron vuosittaisesta liikevaihdosta. Taakse on aikapäiviä sitten jäänyt paljon puhuttu ja paljon esillä oleva elokuva-alakin. Pelejä paitsi myydään paljon, niistä myös puhutaan paljon aiempaa enemmän. Ne edustavat massaviihdettä, ja niiden ympärillä pyörivät valtavat rahavirrat vetävät puoleensa aina vain suurempia määriä tekijöitä.

Vielä joitain vuosia sitten vallalla oli stereotypia, että pelialaa hallitsisivat maailman vaikutusvaltaisimmat valtiot kuten Yhdysvallat, Japani ja Kiina. Tosiasiassa alan painopiste on kuitenkin vähitellen levinnyt entistä laajemmalle alalle. Esimerkiksi suomalaiset Rovio (Angry Birds), Remedy (Alan Wake, Max Payne, Control, Quantum Break) ja Supercell (Clash Royale, Clash of Clans, Hay Day) ovat hiljalleen nostaneet profiiliaan todella suurina, globaaleina toimijoina. Ruotsista puolestaan ovat kotoisin mobiilipelihitti Candy Crush sekä niin ikään valtavan suosittu Minecraft.

Siinä missä ennen pelejä tehtiin aina isolla rahalla ja markkinoinnilla, on maailma nykyään toisenlainen. Kaikkein tärkeintä on viime kädessä toimivan ja koukuttavan pelikonseptin keksiminen, joten innovatiivisuus ja kekseliäisyys korostuvat aikaisempaa enemmän. Tästä syystä silkka rahan syytäminen pelikehitykseen ei ole se kaikkein toimivin ratkaisu, eikä miljoonaluokan yrityksillä näin ollen ole enää yhtä selkeää etulyöntiasemaa esimerkiksi start-up-yrityksiin verrattuna. Koskaan ei voi tietää, minkä maalainen yritys tai yksityishenkilö keksii seuraavan nerokkaan peli-idean.

Drag Racing ja Tallinnan suurin pelifirma

Viron puolella kaikkein suurin ja menestyksekkäin pelifirma on nimeltään Creative Mobile. Firman perusti pieni joukko henkilöitä, joilla ei vielä alussa ollut juuri lainkaan kokemusta alasta. Kokemattomuudestaan huolimatta Creative Mobilen tiimi onnistui lyömään isosti läpi Drag Racing -nimisellä vuonna 2011 julkaistulla kännykkäpelillään.

Drag Racingin päivittämättömien verkkosivujen mukaan peliä on ladattu jo 100 miljoonaa kertaa maailmanlaajuisesti, mutta todellinen luku lienee tänä päivänä jo puolen miljardin luokkaa. Se ainakin tiedetään, että jo parin ensimmäisen vuotensa aika peli onnistui käärimään tekijöilleen peräti 5 miljoonan euron voitot.

Jo vuonna 2018 Creative Mobile oli kasvanut pienen piirin projektista yli 100 työntekijän yritykseksi.

Tapaus Ringtail

Esiin voisi nostaa useita erilaisia tallinnalaisia pelialan yrityksiä, mutta esiteltäköön tässä vaiheessa vielä Ringtail, joka on yksi Viron vanhimmista.

Ringtail perustettiin jo yli 15 vuotta sitten vuonna 2006, mutta se ei olekaan ihan mikä tahansa tavallinen pelintekijä. Omien peliensä julkaisemisen sijasta tämä yritys on nimittäin erikoistunut graafisten elementtien luomiseen ja sitä kautta yhteistyöhön muiden firmojen kanssa. Vuosien saatossa Ringtail on myynyt grafiikkaa esimerkiksi sellaisille jättifirmoille kuin Sony, Activision ja Warner Brother Games. Myös supersuosittu sotapelisarja Call of Duty sisältää Ringtailin tuotoksia ja luomuksia.

Kasinopelaaminen Tallinnassa

Sen lisäksi, että Tallinna on viime vuosina onnistunut niittämään mainetta mobiili- ja konsolipeleillään, tarjoaa kaunis kaupunki asukkailleen ja turisteilleen myös muunkinlaista viihdettä. Esimerkiksi sataman lähellä sijaitsevan Nautica-kauppakeskuksen yhteydessä on iso kasino, jossa pääsee pitämään hauskaa ja nauttimaan samalla virvokkeista. Kyseisellä kasinolla pääsee pelaamaan useita sellaisiakin kolikkopelejä, joita myös Mr Green tarjoaa asiakkailleen netin puolella.

Tulevaisuus on valoisa

Vaikka Tallinna onkin viime aikoina onnistunut nousemaan esille vaikutusvaltaisena ja vakavasti otettavana pelialan toimijana, emme todennäköisesti ole vielä nähneet kaupungin parasta osaamista.

Massiivinen peliala tarjoaa piskuiselle pohjoiselle kaupungille valtavasti toivoa ja mahdollisuuksia. Pienikin voi ponnistaa korkealle, kunhan vain intoa, ideoita ja halua riittää.

Nähtäväksi jää, millaisiin sfääreihin Tallinnan rahkeet vielä tulevaisuudessa riittävät.


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti