Tallink ja Rauma Marine Constructions allekirjoittivat aiesopimuksen uuden Shuttle-pikalaivan rakentamisesta
Tallink-konserni ja Rauma Marine Constructions Oy (RMC) ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen uuden Shuttle-pikalaivan rakentamisesta Helsinki–Tallinna-reitille. Rakennushankkeen arvo on noin 250 miljoonaa euroa ja uusi laiva rakennetaan Rauman telakalla Suomessa. Laivan arvioidaan valmistuvan vuoden 2021 loppuun mennessä. Hankkeen työllistävä vaikutus telakalle on noin 1500 henkilötyövuotta.
Uusi monipolttoainemoottoreilla varustettu laiva käyttää pääpolttoaineena nesteytettyä maakaasua LNG:tä ja sen suunniteltu matkustajamäärä on 2800. Laiva tulee liikennöimään Helsinki–Tallinna-reitillä, kehittäen samalla tärkeää reittiä näiden kahden pääkaupungin välillä. Uuden laivan rakentamisessa hyödynnetään viimeisintä teknologiaa ja innovatiivisimpia tarjolla olevia ratkaisuja. Tallink-konsernin tavoitteena on rakennuttaa Itämeren energiatehokkain ja ympäristöystävällisin laiva.
- Tallink-konserni on vuosikymmenien ajan panostanut Helsinki–Tallinna-reitin kehitykseen. Lanseerasimme yli 10 vuotta sitten shuttle-konseptin näiden kahden pääkaupungin välille, tarjoten säännöllistä ympärivuotista laivaliikennettä ja tuoden maita lähemmäksi toisiaan. Haluamme jatkossakin olla kehittämässä ja parantamassa palvelujamme. Megastar oli meille ensimmäinen suuri harppaus eteenpäin ja tämä uusi laiva tulee olemaan meille erittäin tärkeä saavutus, sanoo Tallink-konsernin toimitusjohtaja Paavo Nõgene.
- Olemme myös erittäin iloisia siitä, että laiva rakennetaan suomalaisella telakalla, jolloin se tarjoaa merkittävän työllistävän vaikutuksen useille suomalaisille ja virolaisille yrityksille ja alihankkijoille. Tallink-konserni kehittyy jatkuvasti, ja päätös uuden laivan rakentamisesta on yksi todiste siitä. Jatkamme vahvaa kasvua ja kehitämme palvelujamme, joista tulevaisuudessa kerromme lisää, Paavo Nõgene lisää.
- Olemme erittäin tyytyväisiä, että raumalainen laivanrakennusperinne Tallinkin kanssa saa jatkoa nyt RMC:n ja uuden aluksen myötä. On hienoa saada aiesopimus aikaiseksi vanhojen ystävien kanssa, jotka ovat aina arvostaneet raumalaista laivanrakennusta. Pääsemme hyödyntämään pitkää kokemustamme ja kehittämään osaltamme Suomen ja Viron välistä laivaliikennettä entistä ympäristöystävällisempään suuntaan, RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo.
Tallink-konsernin aluksia on rakennettu Rauman telakan historiassa yhteensä neljä ja niiden lisäksi kaksi alusta on suunniteltu Raumalla. Edellinen Raumalla rakennettu alus, Baltic Queen, valmistui 2009 ja liikennöi nykyään Tallinna–Tukholma-reitillä.
Seuraavien kuukausien aikana Tallink-konserni ja RMC työskentelevät viimeistelläkseen lopullisen laivasopimuksen ja rahoitusjärjestelyt.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti