Tämän päivän iltapäivälehtien mukaan Suomen Alko olisi haastanut tallinnalaisen Super Alkon oikeuteen. Alko vaatii Super Alkoa vaihtamaan nimeään ja vaihtamaan logoaan.
"Suomen viinamonopoli Alko haluaa, että tallinnalainen viinakauppias lopettaa Super Alko -nimen ja tavaramerkin käyttämisen. Alko vaatii samalla kaiken loukkaavan materiaalin tuhoamista Super Alkon kustannuksella sekä myöhemmin täsmentyviä vahingonkorvauksia sekä hyvitystä Alkon tavaramerkin luvattomasta käyttämisestä.
Valtionyhtiön mielestä tallinnalainen Super Alko suuntaa myyntinsä nimenomaan suomalaisille eikä esimerkiksi virolaisille tai ruotsalaisille kuluttajille. Tämä käy ilmi muun muassa siitä, että Super Alkon internet-sivujen kieli on suomi.
"Sivustolla on myynnissä paljon suomalaisten valmistajien tuotteita, sekä myös sellaisia tuotteita jotka ovat suosittuja lähinnä vain Suomessa", Alko perustelee haastehakemuksessaan Helsingin käräjäoikeudelle.
Tällaisina vain Suomessa suosittuina tuotteita Alko mainitsee lonkerot sekä salmiakki-Koskenkorvan.
Alkon mielestä etuliite "Super" ei erota Super Alkoa Alkosta, vaan nimet sekoittuvat. Lisäksi Super Alko tekee liiketoimintaa nimenomaan Suomessa internetin välityksellä, Alko katsoo.
Alko viittaa haastehakemuksessaan maailman henkisen omaisuuden järjestön Wipon lausuntoon, jonka mukaan internetissä tapahtuvat tavaramerkin käyttö on käyttöä sellaisessa maassa, johon toiminnalla on kaupallinen vaikutus.
Helsingin käräjäoikeus on määrännyt Super Alkon vastaamaan kanteeseen viimeistään helmikuun alussa. Käytännössä asiaa hoitavat lakimiehet.
Super Alkon johtaja Imre Poll sanoi Helsingin Sanomille torstaina, että Alkon kanne on aiheeton.
"Super Alko on ollut Virossa rekisteröity tavaramerkki muistaakseni jo vuodesta 2002. Alko on sitä paitsi hyvin yleinen alkoholikaupan lyhenne täällä", Poll sanoo.
Alko on aloittanut toimintansa 70 vuotta aikaisemmin 1932, kun kieltolaki kumottiin.
Poll ihmettelee tavaramerkin loukkausväitteitä senkin vuoksi, että yritysten tunnukset eli logot ovat hänestä tyystin erilaisia.
"Meillä on mustat kirjaimet oranssilla pohjalla", Poll muistuttaa.
Alkon logo taas muodostuu punaisista kirjaimista valkoisella pohjalla.
Internet-kaupan lisäksi Super Alko toimii Tallinnan satamassa. Yksityinen yritys kertoo olevansa Viron suurin alkoholin vähittäis- ja tukkukauppaan erikoistunut kauppaketju, jolla on valikoimissaan yli 4 000 erilaista alkoholituotetta.
Tallinnan Super Alkon liiketoiminnan omistaa Aldar Eesti -osakeyhtiö, joka kertoo liikevaihdokseen viime vuonna 16 miljoonaa euroa. Suomen Alkon liikevaihto samana vuonna oli 1 207 miljoonaa euroa.
Helsingin Sanomat
Talouselämä
Iltasanomat
Nyt hyvää päivää. Molemmissa myydään alkoholia, joten pitääkö jatkossa kaupassa myydä jotain muuta kuin ALKOholia? Super Alkon logokaan ei millään muistuta Alkon logoa, ennemmin uusittu MTV:n logo sitä muistuttaa. Alas on vajottu, mutta pohjaa ei taida näkyä vieläkään. Entäs sitten Alko.ee tai Alkotraz.ee?
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti